Конфликтни теми | Здраве | Други теми | Избрано от редактора | Проблясъци | Вяра

На 14 февруари почитаме Св. Константин - Кирил Философ Покровителят на Европа


Сподели:
Братята Кирил и Методий са обявени за светци още през Средните векове и от Православната, и от Католическата църква, а на 31 декември 1980 г. Йоан Павел II ги обявява за покровители на Европа.
14 Февруари 2018, Сряда


Днес почитаме Св. Константин - Кирил Философ.

Роден 827 сл.Хр. в Солун, днешна Гърция, починал на 14 февруари 869 сл.Хр. и погребан в криптата на базиликата Сан Клементе в Рим, Италия.


Свети Кирил Философ е учен,монах, дипломат и просветител който, заедно с брат си Методий, създава глаголицата. Остава в историята, като български християнски просветител. Канонизиран е от православната и католическата църква за светец и за равноапостол. Православните християни го почитат и като един от светите Седмочисленици.

Константин учи философия, граматика, реторика, музика, аритметика и астрономия в Магнаурската школа, а по късно е назначен за преподавател по философия в Магнаурската школа, където получава почетното звание „философ“. Вероятно по това време той пише известното свое съчинение „Написание о правой вере“. Като изключително начетен и с владеенето на много езици, той е най-добрият дипломат по онова време. Изпращан е на мисии с изключителна сложност и важност. След преговорите с Халифата по времето на халифа Джафар-ал-Муттавакил (847 – 861) в Багдат успява да спечели уважението и доверието на халифа, в резултат на което се завръща водейки със себе си хиляди християни пленени и третирани като роби. Завършил мисията и успешно изпълнил задачата си в Багдад, Константин Философ се завръща в Цариград, усамотява за кратко в „безмълвие“, като се отдава само на „беседа“ с книгите, но скоро напуска района на столицата и отива при брат си Методий в манастира „Свети Полихрон“, където с малък кръг ученици започват да се занимават със съставянето на българската писменост и превода на светото писание на старобългарски език.

В 860 г. Константин е натоварен с нова важна дипломатическа мисия, този път при хазарския хаган в Крим. Хазарски пратеници пристигат в Константинопол. Намираща се в непосредствена близост до няколко големи държави – България, Арабския халифат и Византия, Хазария е притеснена от тяхната политическа и идеологическа експанзия. В стремежа си за самосъхранение, хаган Булан и неговите сановници приемат през 730 г. неофициално еврейската религия, като в резултат Хазария се оказва една извънредно пъстра в етническо и религиозно отношение страна. Населението ѝ се състои, освен от хазари, още от българи и други народности, разделени на юдаисти, мюсюлмани, християни и езичници. Двете ѝ големи съседки правят непрестанни опити да наложат в Хазария собствената си религия. Това кара хазарския хаган да се обърне официално към Византия и дава предложение да приеме християнството, ако в хаганата бъде изпратен такъв мъж, който успее да обори сарацините и евреите.В Хазария Константин спори предимно с евреи в присъствието на кагана. Диспутът се води отново по въпроса за Светата Троица, но и по ред други религиозни въпроси, като зачатието на Богородица, обрязването, поклонението на иконите. След втория ден Константин вече има на своя страна хазарския каган и неговите велможи. На третия ден разговорите продължават, но в друга форма. Хазарите поставят въпроси, на които пратеникът на Михаил III отговаря чрез притчи. В диалога вземат участие и мюсюлманите. Философът спечелва на своя страна хазарските водачи, които са готови да признаят християнската вяра за най-добра. Покръстени са около 200 хазари, но не допускат утвърждаването на християнството, като държавна религия в нея. Мисията обаче постига освобождаването на хиляди пленени християни и връщането им в родните им места. Константин продължава да действа като дипломат на империята в Крим и околните области. Скоро след мисията си при хазарите през 861 г. той е изпратен и при аланите, в околностите на град Фула (близо до Херсон), натоварен с дипломатическа задача от Михаил III, подробности за която не са достигнали до нас, освен факта, че заедно с Методий проповядват, отсичат едно дърво, на което се кланят местните хора като на кумир, и успяват да покръстят известен брой от тях.
След изпълнението на възложената им мисия и връщането им във Византия Константин се оттегля в константинополската църква „Св. Апостоли“, а Методий е направен игумен на своя манастир във Витиния – „Свети Полихрон“ и се завръща в него.

Великоморавската мисия е най-известната мисия на Константин и брат му Методий. През 862 г. двамата братя, по поръка на императора и по искане на великоморавския княз Ростислав са натоварени да разпространяват християнството на така наречения славянски език, който е старобългарски и се говори във Великоморавия. Те се установяват в столицата Велеград. Създават там духовно училище, обучават бъдещите свещеници, превеждат богослужебни книги  и проповядват на старобългарски или църковно славянски език. Поставя се началото на църковно славянската литургическа служба. Това братята правят заедно до 865 г., когато се отправят към папата в Рим. Тази мисия ги сблъсква с източноримското духовенство и с триезичната догма.

В 867 г. Константин на път за Константинопол и Рим, пристига в Панония заедно с брат си, в славянското Блатненско княжество. Неговият княз Коцел, воден от същите съображения като Ростислав, кани просветителите да развият мисия в Блатно и панонските земи. Братята приемат тази задача и остават за 6 месеца там. Те обучават около 50 ученици и проповядват на старославянски или старобългарски както е по правилно да се казва.
В 867 г., на път за Константинопол, за да получат указанията на новия василевс Василий I, просветителите за пореден път се сблъскват със защитниците на триезичната догма, но вече на територията на империята във Венеция, тогава византийски екзархат. Тук Константин Философ оборва в открит диспут духовниците от Фриулската марка подкрепящи триезичната догма и защитава правото на славяните говорещи на старобългарски да имат богослужение на родния си език.

Последната мисия на светите равноапостоли е в Рим. Тя започва в 867 г. и продължава над 14 месеца. Поводът за започването ѝ е кореспонденцията с папа Николай I по пренасянето в Рим на откритите при хазарската мисия от Константин в Херсон мощи на св. Климент I. Св. ап. Климент е епископ на Сердика (дн. София) след което става един от първите римски папи, мощите му открити от св.св. Кирил и Методии фактически осигуряват освещаването на българската азбука (наречена едва през 19 век славянска) от Рим.
Константин и Методий и техните ученици, носещи мощите, са посрещнати най-тържествено в Рим и благословени от новия папа Адриан II. В Рим Константин наред с постигането на другите задачи поставени му от императора, постига каноничното утвърждаване на глаголицата и богослужението на старобългарски език не само от източните патриарси, но и от папата. Тук Константин с подкрепата на новия император Василий I става съветник на папа Адриан II. На церемония в голямата базилика Санта Мария Маджоре папа Адриан II признава за равнопоставен на гръцкия и латинския старобългарския език и освещава литургичните книги, написани на него с новата азбука – глаголицата. В Рим се отслужват литургии на така наречения църковно славянски език. В 868 г. лично папата и най-висшите му прелати ръкополагат за свещеници учениците на двамата братя, доведени от тях в Рим. В 869 г. при богослужение на старобългарски или църковно славянски единственият компромис, който тогава се е допускал, е, че по настояване на папата, в храмовете Евангелието и Апостолът трябвало да се четат най-напред на латински език.
В Рим св. Константин Философ завършва последния си труд „Написание за правата вяра“, но, изтощен от тежките пътувания, заболява. Малко преди смъртта си той приема „великата монашеска схима“ с име Кирил, с което остава, като светец на Православната и на Римо-католическата църква.
Кирил умира в Рим на 14 февруари 869 г. Той е погребан в криптата на базиликата Сан Клементе в Рим.

Великото дело на Свети равноапостол Константин - Кирил философ извършено с подкрепата българският владетел Цар Борис - Михаил довеждат до разцвет на Българската книжнина и култура по всички земи, където се говори български.Това довежда България и нейното влияние по времето на Цар Симеон Велики до невиждан успех, който ще бъде наречен златен век. Тогава имаме първия български Патриарх Свети Йоан - Екзарх Български а цялата богослужебна литература е преведена на Кирилица наречена в чест на Свети Кирил от ученика му Свети Климент- Охридски.
Свети Йоан - Екзарх и патриарх български успява да преведе и разпространи Кирилската Азбуката ( Българица) и литературата на старобългарски език, във всички точки на земите, където се говори български очертавайки ареала и пределите на Великата българска империя приела първа по своите земи и затвърдила християнството, като учение и религия.Трябва да се знае, че нейната устойчивост винаги се е крепяла на вярата и културните й постижения, а не на военни завоевания.В древността другото значение на думата народ е език, а Глаголицата и Кирилицата са онези азбуки, които със специфичната си фонетика обслужват и записват знаково езика на народа, който го говори.
Ето защо Свети Константин - Кирил философ възстановява книжовността на българите по всички български земи и просвещава говорещите български запазвайки тяхната езикова и народностна идентичност.
Неправилната интерпретация за просветител на славянските народи идва от началото на 19 век, когато е създадена панславистката доктрина за заличаването на българската идентичност, история и културни постижения на великия славен български народ !


Източник: vlastta.com

В категории: Избрано от редактора, Вяра

Сподели:





Коментари

0 коментара
Добави коментар
Добавете коментар
Вашето име:
Моля, въведете Вашето име
Коментар:
Моля, въведете Вашият коментар
Защитен код:
Моля, въведете защитния код
 


АНАЛИЗИ И КОМЕНТАРИ
Кеворк Кеворкян: Запушете си устите! Отворете си ушите! Чухте ли, какво каза Орбан?

Делян Добрев успокои: Спокойно можем да заменим Сидеров с Марешки!

Сова Харис: Около 3/4 от българите са против ратификацията на Истанбулската конвенция

Собственикът на “Енерго про” за продажбата на ЧЕЗ в България: Повече от 20 години съм работил в Източна Европа, никога не съм срещал нещо такова

Екокоалиция: Държавата разменя с "Юлен" "кон за кокошка"

Два разказа за "необходимото и неизбежно правосъдие"


НОВИНИТЕ
Пускат сребърна монета по случай 140 години от Освобождението Пускат сребърна монета по случай 140 години от Освобождението

Апелативният съд потвърди оправдателната присъда на Алексей Петров Апелативният съд потвърди оправдателната присъда на Алексей Петров

Варна посреща националния празник с богата програма Варна посреща националния празник с богата програма

Индия минава изцяло на LED осветление Индия минава изцяло на LED осветление

Юнкер призна за конфликт между ЕК и Полша Юнкер призна за конфликт между ЕК и Полша